Perustietoa

Väkiluku: 15,01 miljoonaa (2018)
Pääkaupunki: Mogadishu
Valuutta: Somalian shillinki
Kielet: somali (virallinen), arabia (virallinen), italia, englanti
Uskonnot: islam

somalian lippu

Itsenäisyys: Somalia itsenäistyi vuonna 1960 Italiasta ja Englannista. Pohjois-Somalia eli nykyinen Somalimaa sai itsenäisyyden Englannista 26.6.1960. Etelä-Somalia itsenäistyä Italiasta 1.7.1960. Pohjois- ja Etelä-Somalia yhdistyivät tämän jälkeen Somaliaksi. Somalialaisia asuu myös Keniassa, Etiopiassa sekä Djiboutissa.

Maantieto: Somalia on lähes kaksi kertaa Suomen kokoinen maa, joka sijaitsee Itä-Afrikassa, Afrikan sarvessa. Somalian rajanaapureita ovat Djibouti, Etiopia ja Kenia. Pohjoisessa Somaliaa rajaa Adeninlahti ja idässä Intian valtameri. Somalia on suurimmaksi osaksi kumpuilevaa tasankoa, mutta pohjoisen Somalimaata halkoo Adeninlahden suuntainen Ogo-vuoristo, jonka korkeimmat huiput kohoavat yli 2100 metrin korkeuteen. Maan halki kulkee myös kolmea jokea: Juba, Shabelle ja Dawa.

Elinkeinot: Somalian talous on pitkälti riippuvainen karjanhoidosta ja viennistä arabimaihin. Tärkeitä muita elinkeinoja ovat kalateollisuus, maatalous sekä erilaisten luonnonvarojen hyödyntäminen.

Nykyinen tilanne: Vuodesta 2012 Somalia on ollut liittovaltio, jossa on viisi osavaltiota/hallintoaluetta: Puntmaa, Jubamaa, Hirshabelle, Galmudug ja Lounais-Somalia. Somalimaa/Pohjois-Somalia pitää itseään itsenäisenä muusta Somaliasta. Somalian ja Somalimaan välillä on ollut erimielisyyksiä asiasta vuodesta 1991 alkaen eikä asiaa ole vielä ratkaistu. Viime vuosina moni asia on mennyt eteenpäin Somaliassa, ja maan jälleenrakentaminen on käynnissä.  Yritykset rakentaa rauhaa ja sovintoa jatkuvat. Maan poliittinen tilanne on kehittynyt, mutta osassa maata on edelleen haasteita. Nämä osat ovatkin edelleen hallituksen vastustamien ryhmien kuten Al-Shababin hallinnassa.

Somalialaisia elää maailmanlaajuisesti paljon myös Somalian ulkopuolella diasporassa. Suomessa asuu tällä hetkellä noin 21 000 somalialaistaustaista.

Lisää tietoa Somaliasta ja Somalin sekä Suomen suhteista:

Ulkoministeriön pääohjelmat

Maahanmuuttoviraston tilannekatsaus raportit

Suomi-Somalia Seura tukee Somaliassa terveydenhuollon ja ympäristösuojelun rakenteiden kehittämistä maan romahtaneen valtionhallinnon jälleenrakentamiseksi. Lue lisää Daryeel- ja Ramaad-hankkeistamme.